Från helvetets brevskola som radioteater

Bengt-Ove

Från helvetets brevskola som radioteater

Inläggav Bengt-Ove » tis 15 dec 2015, 06:31

Jag upptäckte av en slump när jag googlade att denna klassiker nu finns tillgänglig som radioteater på cd. Det är samma producenter, Focus on the Family, som gjorde utomordentliga versioner av alla Narniaböcker, som ligger bakom denna. Den producerades alltså för fem år sedan, men först nu hittade jag den och har med förtjusning börjat lyssningen. Med god humor kallar man den "radiodramat som djävulen inte vill att du ska höra".

Hur presenterar man alltså en bok som består av en rad brev, som radioteater? Jo, genom att förvandla breven till en levande dialog mellan Tumskruv och Malört, och de personer som omtalas i breven och som har betydelse för "patientens" andliga utveckling är också karaktärer i pjäsen. Jag har förut skrivit om hur perfekt John Cleese är som uppläsare av boken. Minst lika perfekt att spela rollen som Tumskruv är Andy Serkis, skådespelare och röstkonstnären som spelade Gollum i Sagan om ringen-filmerna.

Det hela fungerar förvånansvärt bra som underhållning, och det ger historien en ny dimension. Jag rekommenderar den till alla som älskar boken, och själv skaffade jag den på Amazon.

viewtopic.php?f=2&t=44

Återgå till "Från helvetets brevskola"