Jag kan inte släppa minnet av något jag läste om för över en månad sedan. Det kom flyktingar från Ukraina, kvinnor och barn, till vårt land och bereddes boende, bland annat på vandrarhem i Örebro inte långt från där jag bor.
De hade flytt undan bomberna och fasorna och lämnat sina män, för att finna trygghet här. Men de jag läste om fann inte trygghet utan motsatsen. Vandrarhemmet var rekvirerat enbart för dessa kvinnor och barn. Men på natten hade främmande män stått och bankat på dörren och högljutt krävt att få komma in, med motiveringen att ”de hade kompisar där”. Kvinnorna var självklart rädda och svarade att där fanns bara de. Efter ett tag försvann männen.
Men snart kom ytterligare en grupp män, som inte nöjde sig med att banka på dörren utan bröt sig in. Kvinnorna stängde in sig och sina barn på rummen medan männen huserade omkring och försökte ta sig in till dem. Efter någon timme avvek de utan att ha lyckats.
Kvinnorna var givetvis livrädda av det skedda. De ville ringa polis men blev avrådda från personalen i tjänst, eftersom ”de inte hade uppehållstillstånd”. Slutligen gjordes ändå en polisanmälan, men den ledde inte till något sökande efter våldsverkarna eller någon annan åtgärd.
När en journalist från alternativmedia kom till vandrarhemmet ville personalen tona ner det skedda och beskrev det som att ”några knackade på för att få boende över natten”. Men de ukrainska kvinnorna var djupt skakade och förklarade att de trott sig fly till tryggheten, men att något som detta inte skulle kunna ske i Ukraina. Några uttryckte en önskan att återvända. De flyttades efter det skedda till ett annat tillfälligt boende, en mörk källarvåning.
Flera saker i detta är djupt upprörande. Det första och absolut värsta är givetvis det faktum att kvinnor och barn som flyr våldet och kriget i sitt land kommer till ett land för att söka trygghet och där möts av predatorer, rovdjur, som bryr sig strunt om vad de har gått igenom och varit med om, utan helt enkelt har tänkt sig utnyttja dem, utan fruktan för efterräkningar.
Det är också upprörande hur ledningen och även polisen verkar ha varit mer intresserade av att tysta ner det hela än gripa och lagföra predatorerna, i någon missriktad politisk korrekthet. För att de här männen inte var svenska. Många flyr hit undan våld och fara. Men, för att tala bildligt finns mitt i denna skara av får även vargar, som kommer med ont i sinnet och är ute efter att ge sig på de svaga och hjälplösa.
Som vanlig medborgare har man inte alla svar på hur man skiljer ut de verkliga flyktingarna från predatorerna bland alla dem som söker sig till vårt land. Men tyvärr är det uppenbart att det har rått en stor blåögdhet och godtycklighet i mottagningsprocessen, där människor som blivit kristna visas ut till en nästan säker död därför att man inte tror på deras omvändelse, medan terrorister och våldsmän inte verkar ha några svårigheter att få stanna här.
Ett civiliserat land ska vara en trygg hemvist både för de boende och för dem som söker skydd där. När det alltmer börjar likna ett helvete för
laglydiga och brottsoffer och ett paradis för våldsmän och kriminella, har något gått fel. Allvarligt fel.
Får och vargar i vårt land
Kategoriregler
Här hittar du besökarna egna alster. Vill du att din text ska finnas med här mejlar du den till bengt_malma@live.com.
Här hittar du besökarna egna alster. Vill du att din text ska finnas med här mejlar du den till bengt_malma@live.com.
Återgå till "Besökarnas egna alster"