Från helvetets brevskola som ljudbok

Under denna kategori finns information om C.S. Lewis.
Bengt-Ove

Från helvetets brevskola som ljudbok

Inläggav Bengt-Ove » mån 02 nov 2020, 11:26

Miljoner har läst denna klassiker sedan den först publicerades som följetong 1941 i en kyrklig tidskrift och sedan kom ut som bok. Själv har jag genom åren märkt att av alla Lewis böcker, är denna den som jag oftast citerar ur.

Förutom att ha läst boken, har jag avnjutit den många gånger som ljudbok, vilket är en upplevelse jag varmt rekommenderar. Den första versionen fann jag för 20 år sedan i en bokhandel i USA, inläst av John Cleese av alla. Denne engelsman med Monty Python-förflutet har gjort mycket som jag älskar och några saker jag inte tycker det minsta om; det gäller i synnerhet filmen Life of Brian som innehåller många lysande sketcher, men att driva med korsfästelse är att gå över gränsen för mig.

Men i rollen som Tumskruv är Cleese helt perfekt. Det liksom dryper etter av varje stavelse från denna byråchef i frestarnas skola, och han levandegör budskapet i Lewis bok på ett oöverträffat sätt.

Och i min bok har Cleese därmed gjort en gudstjänst, vare sig han tror eller ej, för han har ställt sig till förfogande för Guds tjänare, C.S. Lewis.
Här är en länk till Youtube med Cleeses inläsning, som också inbegriper Lewis fristående, kortare fortsättning: Screwtape Proposes a Toast, som jag skrivit en pastisch på under ”Läsarnas egna alster”.
https://www.youtube.com/watch?v=SBxpcGf ... 375345E6C7

Det finns fler andra inläsningar, men 2009 kom vad jag anser vara ett mästerverk: Från helvetets brevskola som radiodramatisering med musik, ljudeffekter och allt som behövs för att verkligen levandegöra dramat.

Det är alltså ingen inläsning som i övriga fall, där en skådespelare läser upp Tumskruvs brev, utan här har den nykläckte frestaren Malört en egen röst, liksom ”patienten” och hans mor, med flera. Man har på ett briljant sätt gjort ett fängslande och även roligt drama av det hela, utan att tappa bort ett uns av budskapet.

Skådespelarna är som väntat utmärkta, och huvudrollen som Tumskruv görs med briljans av röstekvilibristen och Oscarsnominerade skådespelaren Andy Serkis, som kanske är mest känd som Gollum i Sagan om ringen-filmerna.
Här en länk till en bakom kulisserna om inspelningen.
https://www.youtube.com/watch?v=ohU4uBTjQVE

Återgå till "Om C.S. Lewis"